Cele strategiczne w biznesie

 

Trwały biznes opiera się na właściwie zdefiniowanych celach strategicznych. Musisz wiedzieć, czym się charakteryzuje Twoja firma i w jakim kierunku ma zmierzać jej rozwój. Kluczowym etapem poprzedzającym wyznaczenie celów Twojego biznesu powinna być wnikliwa analiza rynku, jak również mocnych i słabych stron branży, w której działasz. Dopiero po zebraniu tej wiedzy będziesz mógł zdecydować, jakie cele chcesz osiągnąć. Tu nie ma drogi na skróty – tylko takie podejście pomoże Ci zacząć myśleć strategicznie o Twoim biznesie.

 

Peter Drucker, uważany za guru zarządzania, stwierdził, iż tylko to, co zamierzone może zostać osiągnięte. Jako przedsiębiorca zaplanuj sobie zatem czas na zdefiniowanie Twoich strategicznych zamiarów. Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś, teraz jest najlepszy moment!

Posiadanie jasnych, dobrze zdefiniowanych celów pomoże Ci przede wszystkim:

  • efektywniej rozwijać Twój biznes,
  • osiągać wymarzone rezultaty,
  • usprawnić pracę zespołową i współpracę,
  • lepiej zrozumieć kierunek, w jakim zmierza Twoja działalność.

Zanim zaczniesz

 

Zanim zaczniesz zapisywać swoje cele powinieneś ustalić, które obszary Twojej działalności wymagają ingerencji, rozwinięcia lub modyfikacji. Pomimo, iż intuicyjnie możesz przypuszczać, które obszary Twojego biznesu w pierwszej kolejności wymagają usprawnień, niezwykle istotne jest regularne robienie kroku w tył i przeanalizowanie sytuacji na chłodno.

Oto niektóre z narzędzi, za pomocą których możesz ocenić aktualną sytuację w Twojej firmie:

  • Analiza SWOT – zidentyfikuj mocne i słabe strony firmy, szanse i zagrożenia.
  • Benchmarking – zbadaj podobne firmy w Twojej branży, porównaj najważniejsze wg Ciebie czynniki sukcesu (np. ofertę, lokalizację, strukturę przychodów i kosztów).
  • Badanie rynku – odrób swoją pracę domową i zbadaj branżę, w której działasz na tle całego rynku, aby m.in. zidentyfikować potrzeby klientów, trendy i zmiany, kierunki działań marketingowych, czy też wprowadzanie innowacji technologicznych.

 

Ustal cel… strategicznie

Definiowanie celów Twojej firmy wg zasady SMART pozwoli Ci na jednoczesną, natychmiastową ocenę realności Twoich biznesowych zamierzeń. Powinieneś też przy każdej okoliczności redefiniowania celów strategicznych zapisywać je w swoim biznes planie, co ułatwi Ci ich późniejszą wykonalność.

Strategiczne cele biznesowe wytyczone zgodnie z zasadą SMART powinny być:

 

  • Konkretne – jasne i precyzyjne, co do tego co chcesz osiągnąć.
  • Mierzalne – upewnij się, że cel można zmierzyć i wyznacz wskaźniki, po których poznasz, że został on osiągnięty.
  • Osiągalne – sprawdź, czy Twój cel to coś, na co masz czas, pieniądze i zasoby do jego spełnienia.
  • Odpowiednie – upewnij się, że Twój cel jest odpowiedni dla kierunku, w którym chcesz, aby podążała Twoja firma, zwiększając zyski, zatrudniając więcej pracowników, czy też podnosząc świadomość marki.
  • Terminowe – ustal realistyczny termin realizacji celu i reaguj na każde czasowe odchylenia w jego wykonaniu.

 

Przykład celu wg kluczowych wskaźników SMART

Ogólny cel: chcę rozwijać swój pet biznes

Konkretny: zdobędę czterech nowych klientów dla mojej firmy,

Mierzalny: będę mierzyć postępy, śledząc liczbę nowych klientów, utrzymując i monitorując moją obecną bazę klientów,

Osiągalny: pozyskam czterech nowych klientów, ponieważ obecnie mam cztery dostępne miejsca w moim kalendarzu z harmonogramem na dwa tygodnie,

Odpowiedni: dodanie czterech kolejnych klientów do mojej bazy klientów pozwoli mi rozwinąć działalność i zwiększyć moje dochody,

Terminowy: będę mieć czterech nowych klientów w ciągu najbliższych dwóch tygodni.

Cel SMART : Zdobędę czterech nowych klientów w mojej branży zoologicznej w ciągu dwóch tygodni, wypełniając moje obecne dostępne miejsca w harmonogramie świadczonych usług. Pozwoli mi to rozwinąć działalność i zwiększyć przychody.

 

Osiąganie swoich celów

Gdy już sprecyzujesz listę swoich celów biznesowych, musisz dowiedzieć się, jak je osiągnąć. Zaplanuj odpowiednie działania, a następnie … dziel, dziel i jeszcze raz dziel na najmniejsze możliwe kroki.

Oto lista rzeczy, które należy wziąć pod uwagę podczas planowania strategii w celu osiągnięcia celów biznesowych:

  • Ramy czasowe – kiedy oczekiwane jest wykonanie zadania (wyznacz datę rozpoczęcia i zakończenia).
  • Działania – dokładnie opisz działania, które zamierzasz podjąć (np. zbadaj pięciu różnych poddostawców i zrób listę ich zalet i wad).
  • Obowiązki – wyznacz osobę lub osoby odpowiedzialne za osiągnięcie każdego kroku.
  • Zasoby – określ swój budżet, wymagania kadrowe i wszelkie potrzebne zasoby.
  • Pożądany rezultat – opisz, czego oczekujesz od swoich działań i kiedy będziesz wiedział, kiedy cel został osiągnięty.

 

I koniecznie pamiętaj – jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś, zaktualizuj swój biznesplan, aby odzwierciedlał nowe cele!

 

Celujesz wyżej? Chcesz sięgać po więcej w swoim biznesie? Skorzystaj z naszego wsparcia i odwiedź jedno z naszych szkoleń. Serdecznie zapraszamy!

 

Krystyna Kornas

Trenerka i Coach w jednym – Członek ICF®, Menedżer z wieloletnim doświadczeniem w pracy w międzynarodowym środowisku, Certyfikowany Project Manager IPMA®, Projektantka Kariery, Twórczyni Pracowni Osobistego Przywództwa. Właścicielka Business&Leadership Support Krystyna Kornas

 

 

 

START UP - POBIERZ ZA DARMO

NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE WPISY

ZOBACZ CO U MNIE NA INSTAGRAMIE

Instagram did not return a 200.
Instagram did not return any images.

Copyright Magdalena Rorbach © 2018

×
×

Koszyk

# Type at least 1 character to search # Hit enter to search or ESC to close